
For Tec dykkere & vragtosser..
Tec trip - North & Wrecks
Velkommen til den ultimative dykkerrejse på Liveaboard i det nordlige Rødehav – en oplevelse skræddersyet til tekniske dykkere og vragentusiaster!
På denne episke rejse med Red Sea Explores, vil du udforske alle de kendte vrag i Rødehavet, hvor historiens mystik møder den dybe havbund. Fra den første dag ombord vil du mærke spændingen stige, mens du deler passionen for dykning med ligesindede.
Dyk ned til havets bund og opdag det, der engang var stolte skibe, nu begravet under vandet. Hvert et vrag fortæller en unik historie, og vores erfarne guider vil ledsage dig gennem de fascinerende detaljer af hvert et skib. Føl historiens vingesus og bliv fortryllet af de skatte, der gemmer sig i de rustne vrag.
På denne tur i Rødehavet er der noget for enhver dykker, uanset om du går til 40 meter eller dybere. Fra Thistlegorms last af krigsmaskineri og Rosalie Mollers stolte skrog, til Salem Express vraget som er fyldt med historie og tragiske minder, der hviler stille på 30 meter.
Læs om nogle af de vrag, som vi vil besøge:
Vragene:
SS Thistlegorm 18-30 meter:
Under 2. verdenskrig lå det engelske 126 meter lange fragtskib SS Thistlegorm for anker på et rev tæt ved Suez kanalen. 2 tyske jagerbombefly var netop på vej tilbage til Kreta, fløj forbi og besluttede at angribe. Thistlegorm sank på kort tid, og 9 ud af 41 besætningsmedlemmer mistede livet. Skibet er i dag hvad man nærmest kan kalde for et krigsmuseum. Ombord finder du stadig hele skibets last som er meget velbevaret. Her kan du se motorcykler, ammunition, bomber, rifler, gummistøvler, anti-luftskytskanoner, lastbiler, tankvogne, reservedele til jagerfly og endda 2 store damplokomotiver med tilhørende vand- og kulvogne. Marinelivet omkring dette vrag er spektakulært . Batfisk, muræner, groupers, en berømt beboende gammel skildpadde, masser af barracudas, snappers og stimer af trevally.
Dykning på SS Thistlegorm er en unik oplevelse, der bringer dykkere tilbage i tiden. Når man udforsker de forladte lastrum og dæk, kan man næsten forestille sig skibets aktive fortid og forestille sig lasten, der skulle nå frem til tropetrupperne. At være omgivet af den historiske atmosfære vækker en følelse af ærefrygt og respekt for fortidens begivenheder.- SS Thistlegorm er generelt klassificeret som et af de bedste dykkervrag i hele verden.
Salem Express 27 meter:
MV Salem Express var et passagerskib, der sank i Rødehavet d. 14 december 1991 . Det er bemærkelsesværdigt på grund af det triste store tab af menneskeliv. Ulykken opstod da hun sank, kort tid efter ,at have ramt et rev. Det er rapporteres, at skibet var drevet ud af kurs pga. kraftig vind. Officielt lyder det, at 470 mennesker mistede livet, men man mener tallet er endnu større. Den enorme tragedie, gør naturligvis dykningen af Salem Express, til en anderledes oplevelse, der kan efterlade varierede indtryk på de fleste dykkere. Hun hviler på styrbordssiden på en flad sandbund i 27 meter dybde, mens den laveste sektion findes på kun 7 meter. På havbunden ligger stadig personlige ejendele som f.eks. håndtasker, en trehjulet cykel, tøj og kufferter. Skibets redningsbåde ligger også på siden af skibets skrog. Dykning af vraget har været til diskussion på grund af de tabte menneskeliv , samt pga. historien bag i nyere tid. Når dykkere nærmer sig vraget, kan de se den massive færges skrog stige op fra havbunden, næsten intakt, som et dystert monument over den tragiske hændelse.
Inde i vraget er der mulighed for at udforske de ødelagte kahytter, lastrum og andre rum, hvor der stadig er spor af det liv, der engang fyldte færgen. Men mens det er en fascinerende oplevelse, er det også en dykning, der bærer en følelse af respekt og alvor. Mange mennesker mistede deres liv under forliset. Et dyk der balancerer mellem undervands-eventyr og respekt for den menneskelige historie, der hviler på havets bund – Og mange af de lokale er overbeviste om, at stedet er “haunted”………..
Abu Nuhas 12-30 meter:
Dette rev har kostet flere skibe end nogen andre steder i Rødehavet. Talrige vrag ligger her. Der ligger mindst fire komplette vrag nemlig Chrisoula K, Kimon M, Carnatic og Giannis D. Carnatic er kendt som det smukkeste vrag på Abu Nuhas, der var en britisk passager- og fragtdamper, der sank. Vraget af Carnatic er blevet overgroet med farverige koraller og sponges gennem årene. Skibet er cirka 90 meter langt og tilbyder dykkere en unik mulighed for at udforske en gammel dampbåds strukturer og detaljer.
Giannis D, som er det mest bevarede af vragene, var oprindeligt en lastbåd, der sank i 1983 ud for Abu Nuhas-området. Skibet er omkring 85 meter langt og er blevet overgroet med farverig koraller og en rig undervandsfauna. Når man dykker på Giannis D, får man mulighed for at udforske skibets dæk, broen og lastområdet, hvilket giver en spændende fornemmelse af at udforske en tidligere arbejdende skibsstruktur. Vraget er hjemsted for forskellige marine livsformer, og dykkerne kan se alt fra små fisk til større rovfisk, hvilket gør dykningen endnu mere interessant.
Rosalie Möller 28-50 meter:
Mange har dykket Thistlegorm, men kun få har dykket på Rosalie Möller som er i samme vægtklasse som SS Thistlegorm. Hvis vejrforhold tillader det, besøger vi vraget. Rosalie skibet blev bygget i Glasgow i 1909 og ligger dybere end Thistlegorm, hvilket kræver du er certificeret til at dykke til mindst 40 meter, da hovedparten ligger på 35 meter. Rosalie Möller blev sænket den 8. oktober 1941, 2 dage efter Thistlegorm. Og vraget er i en bedre stand end Thistlegorm, men har dog ikke samme interessant last. Rosalie Möller har en helt specielt lys, stemning og energi. Vraget gemmer på hemmeligheder og historier fra fortiden, og det giver en følelse af at være omringet af det ukendte og det skæbnesvangre- En stemning, der vækker nysgerrighed..
Gulf Fleet 95-108 meter:
Dette er bestemt et vrag for de tekniske dykkere derude. Det dybeste TEC-REC dyk i Det Røde Hav, nedstigningen foretages ned ad væggen af revet, indtil vraget kommer til syne. Vraget ligger oprejst et stort klippefremspring og vinkelret på den nordøstlige spids af Sha’abruhr Umm Qammar-revet i en maksimal dybde på 108 meter. Agterstævnen er placeret i 105 meters højde, hvor ror og propeller kan ses. Toppen af vraget er på 95 meter, hvor der er mulighed for gennemtrængning for at udforske lodshuset. Fra den forreste overbygning på vej agterud til det åbne arbejdsdæk på 86 meter for at tjekke kranerne. Vandlivet er rigeligt her, med bløde koraller, fusilier og en række andre fisk. Opstigningen er for at følge revet væggen op igen, forblive tæt på revet for deco stop. Hvis der er en sydlig strøm, kan en dykker vælge at drive langs væggen for at få et glimt af Colona IV ved det dybeste deco-stop omkring 64-66 meter. Dette dyk kræver, som alle tekniske dyk, ordentlig dykplanlægning og overfladestøtte.
Hvis niveauet, tilmeldinger og interessen er ombord, vil muligheden være at dykke på enkelte af disse vrag:
Fulica 57-67 m.
Tre Kroner 65-85 m.
Mystery steamship 75 m.
Colona V. 60 m.
Gulf fleet 100 m.
Program for dykkerturen
Dag 1
Fly fra Danmark og transfer til båden.
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
* Der tages forbehold for ændringer af ruten, da vi jo aldrig er herre over vind & vejr….
- Direkte Fly tur/retur Kastrup/Hurghada. (*mulighed fra Århus)
- 20. kg. indchecket bagage + 7. kg håndbagage
- Visum
- Transfer til/fra lufthavn/båd
- 7 nætter på båden
- Alle måltider på båden inkl. snacks, vand, sodavand, kaffe & the
- Wi-Fi på båden (*begrænset data)
- 12 liters flasker
- Bly
- 6 dages dykning med 3-4 dyk pr. dag (Første/sidste dag 2 dyk)
- Alle afgifter (Inkl. fuelcharge)
- Dansk rejseleder/guide
- Gebyr til rejsegarantifonden (Læs på rejsegarantifonden)
- Måltid på fly (*kan tilkøbes)
- Private rejseforsikringer
- Nitrox/Helium
- Evt, leje af udstyr
- Ekstra dykkerkuffert. (*23 kg. ekstra kan tilkøbes 600,- kr.)
- Alkohol på båden
- Drikkepenge til personalet på båden